Relaks Minda

Kamis, 22 Agustus 2013
39 komentar

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam


Kreativiti Kitar Semula 

Kini kembali kepada entri wajib menjadi niche penting di Relaks Minda iaitu kreativiti bahan terbuang atau kitar semula. Sudah pelbagai hasil kreatif yang di siarkan. Memberikan anda cara mengolah dan idea untuk menggunakan bahan terbuang ini menjadi satu benda lain yang boleh dimanfaatkan kegunaannya. 

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Terima kasih buat anda yang sudi menggunakan idea yang diberikan. Sumbangan anda walaupun kecil tapi ianya amat besar dalam memelihara alam sekitar dan kesinambungan kehidupan yang lebih baik untuk generasi dimasa hadapan.

Kemusnahan Alam Semulajadi

Ketahuilah...untuk menghasilkan sehelai kertas pun sudah tentu sebatang pokok akan menjadi mangsa.

Setiap bahan buangan pasti memerlukan ruang untuk di lupuskan. Setiap barangan baru yang di hasilkan pula memerlukan sumber yang sudah pasti datang dari alam semulajadi. Setiap kali proses pelupusan dan pembuatan baru dilakukan pasti akan memusnahkan alam semulajadi dan menghasilkan bahan tercemar yang sudah semestinya mencemar alam sekitar.

Dunia semakin sesak dengan manusia, permintaan semakin bertambah, pembangunan pula tiada hentinya. Apakah sumbangan kita untuk melambatkan bumi ini dari musnah oleh kerakusan dan keperluan kehidupan manusia? 

Sumbangan Anda Kepada Generasi Hadapan

Bukanlah memaksa anda untuk melakukan kreativiti ini tapi ianya hanyalah gambaran bahawa setiap sesuatu yang terbuang itu ada gunanya. Jika anda tidak berminat atau sukar melakukannya, cara mudah yang boleh anda lakukan adalah dengan mengumpul bahan terbuang ini. Kumpulkan ia mengikut kategori seperti kertas, plastik, kaca, pakaian, besi, perkakas elektrik dan kayu.

Setelah anda rasa ianya menyemakkan ruang di rumah anda, juallah ia ditempat kitar semula atau tempat pengumpulan barangan terbuang. Kadang kala mereka sendiri selalu meronda untuk mencari bahan-bahan ini. Nah! bukankah ianya membawa keuntungan kepada anda...pulangan walaupun sedikit, namun ingatlah sumbangan anda kepada alam dan generasi akan datang amat besar sekali!

Idea Kreatif Kitar Semula

Jika anda berminat untuk melakukan kreativiti kitar semula ini, anda boleh cuba beberapa idea menarik ini. Mungkin juga ianya memberi ilham dan membuka minda anda untuk menggunakan bahan terbuang... Jom kiita kitar semula!

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Antara bahan yang banyak dibuang, gelung tisu ini boleh di jadikan
bekas untuk peralatan 'stationary' anda. Cantik dan tidaklah peralatan
ini bersepah merata-rata.

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Selain berfungsi baik sebagai bahan penyerap bunyi terbaik, bekas 
telur ini juga anda boleh jadikan bunga hiasan yang sangat menarik dan
mempersonakan. Pasti setiap tetamu anda terpikat dengan hasil kreatif
anda dalam kreativiti kitar semula.

 Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam 
Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Jikalau Ikea menjual kerusi ini pasti ramai yang berebut membelinya,
tapi anda pun sebenarnya boleh buat sendiri, Hanya kitar semula
sebiji tayar terbuang!

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Tablet anda tidak memerlukan pembalut yang mahal, hanya dengan kotak
dan sehelai kain lebihan, anda boleh menghasilkan pembalut unik dan
cantik untuk tablet anda. Idea kreatif kitar semula yang menarik sekali!

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Istimewa untuk anak anda, tidak perlu berbelanja besar untuk sesuatu
permainan untuk mereka tapi hasilnya pasti menggembirakan mereka.

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Mahukan sesuatu yang unik dan menarik perhatian...Pallet terbuang
boleh di jadikan perabot di ruang tamu anda. Bahan terbuang yang
bernilai tinggi ini amat menarik dan menjadikan ruang tamu anda cukup
eksklusif!

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Mahukan lebih kreatif lagi...jadikan pallet terbuang ini sebagai rak 
almari pakaian anda. Kreativiti kitar semula tiada hadnya. Hanya
memerlukan sedikit kemahiran dan kemahuan. Hasilnya pasti 
menggoda sesiapa sahaja yang memandang.

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Lihatlah hasil kreatif dari balang kaca ini. Sedikit kemahiran dalam
pendawaian elektrik dapat menghasilkan lampu hiasan yang sungguh
menawan ini. Berguna dan bernilai sekali hasilnya.

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Bagaimana pula dengan hiasan dari sudu plastik ini, tidakkah ianya menarik?
 Sekarang ini pasti banyak sudu ini digunakan di rumah terbuka, 
pakai dan buang...sungguh ianya satu pembaziran! 
Jika hasilnya ini berguna buat anda...cubalah.

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Jangan ingat bahan buangan itu dari bekas dan peralatan sahaja. Kulit
dari sumber makanan juga adalah bahan terbuang. Jika anda penggemar
kacang pistachio, kitar semula kulitnya untuk dijadikan bunga hiasan yang
eksklusif ini yang pasti menawan setiap mata yang memandang!

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Pelbagai idea untuk anda gunakan gelung kabel sebagai perabut yang 
menarik dan menawan. Kreativiti kitar semula yang sungguh tinggi
nilainya.

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Bekas menarik dan istimewa ini hasil dari kreativiti bahan terbuang
bekas plastik yang di kitar semula. Pelbagai kegunaannya apabila 
telah dijadikan bekas menarik ini.

Kreativiti Kitar Semula - Melambatkan Kemusnahan Alam
Bagi yang rajin dan suka pada keunikan dan kelainan,
bekas menarik dari tutup botol ini pasti menarik perhatian
untuk anda cuba.

Bersama Menjayakan Kitar Semula 

Sekiranya kita bijak dalam menilai sesuatu barangan terbuang serta kreatif mengolahnya menjadi sesuatu barangan lain yang berlainan fungsi, pasti hasilnya cukup menarik dan eksklusif! 

Tidak semua dari kita mampu menghasilkan produk-produk kitar semula, tapi janganlah semua benda yang sudah lama, rosak dan bahan terbuang itu di anggap sampah dan di buang begitu sahaja. Ingatlah, setiap satu darinya terhasil dari sumber alam semulajadi yang terhad. Gunakanlah ia semula dengan kreatif dengan kreativiti kitar semula atau juallah ia di tempat kitar semula agar ianya dapat di proses menjadi bahan asas semula.... Anda untung, alam pun terpelihara...Insyaallah.

Jom kitar semula bersama :
Admin...

39 komentar:

  1. Salam BM..cantiknya..kreatif betui depa..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Waalaikumsalam cikgu..kreativiti utk kesejahteraan hidup dimasa hadapan

      Hapus
  2. kalaulah saya sekreatif itu..mesti rumah saya cantik...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Boleh sahaja kalau mencuba...tidak salahnya, ia kan bahan terbuang! Cubalah...

      Hapus
  3. Suka dengan gelung tisu tu..kalau BM tak bagitau, memang tak akan terfikir ia dibuat dari recycle stuff. untungnya jadi kreatif ni..apa yang disentuh semua jadi..hmmm

    BalasHapus
    Balasan
    1. Mereka melakukan untuk kita meniru dan mendapat ilham darinya kerana ianya perkongsian untuk kebaikan bersama.

      Hapus
  4. kreatifnyer..tangan sape yang begitu unik sekali menghasilkan barang2 daripada bahan terbuang...terbaik..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kathy juga harus mencubanya... Mungkin tangan anda juga terbaik.
      Jom kitar semula!

      Hapus
  5. terima kasih..saya tertarik dgn blok ini, yang kebetulan saya adalah penaihat kelab PALS sekolah, entri anda menjadi sumber untuk saya buat projek sekolah..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Semoga ramai yang mendapat manfaat darinya dan memberi kesedaran akan pentingnya kitar semula. Bagus jika dimulakan kesedaran ini dari sekolah.
      Terima kasih dan sungguh berbesar hati jika entri ini dan yg berkaitan memberi manfaat buat anda...dan orang lain, itulah yg saya harapkan.

      Hapus
  6. Balasan
    1. Janganlah tengok aje...cuba-cubalah, mana tahu bakat anda terserlah! Boleh juga memberi sumbangan kepada alam sekitar :) Thx Wan...

      Hapus
  7. Sangat kreatif.. teruja nak mencubanya.. BM nak masuk bloglist anda boleh.. :D

    BalasHapus
    Balasan
    1. Terima kasih Kakizan...cubalah, mana tahu...hasilnya lebih menarik! :)

      Hapus
  8. Dasyat..semuanya cantik dan kreatif..xpayah beli almari mahal2.. pakai kayu pallet je.. tp sdg mencari ruang utk buat perkara tersebut..gelung tisu pun terpaksa buang..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Janganlah dibuang...kumpullah dulu, rasa2 tak nak guna, boleh dijual, ada untungnya juga :)

      Hapus
  9. Bekas letak telur tu kakak jual balik BM. Tapi kulit pistachios walau tiap minggu mesti sepeket kakak beli tapi memang buang. Tengok cantik bila dah jadi bunga, tapi rasa kakak tak terbuatlah macam tu.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bekas telur tu jangan di buang, ia boleh jual balik...

      Hapus
  10. menariknyer & kreatif sungguh lah !

    BalasHapus
    Balasan
    1. Terima kasih KA...bila nak cuba? hehe

      Hapus
  11. tang tayar tu tak leh tahan tengok...tak terfikir lah boleh buat cenggitu kan...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Itulah...kalau di jual di kedai perabot, mahal juge tu

      Hapus
  12. Boleh buat bisness ni kalau kreatif....modal murah!

    BalasHapus
    Balasan
    1. Boleh saja bagi mereka yg mempunyai minat, kalau saya buat...agak2 ada tak pembelinya?

      Hapus
    2. Orang sekarang ni BM....apa yg tak beli ?semuanya beli hehe...

      Hapus
  13. penggunaan bhn kitar semula yg sngt kreatif. Jimat wang utk membeli perabot.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sudah tentulah, salah satu matlamatnya adalah untuk berjimat, semoga ianya boleh membuka minda.

      Hapus
  14. klu lah saya punya kerajinan ... dah tentu cantik umah ...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Maka kenalah mulakan kerajinan itu...hehe

      Hapus
  15. wah..kreatifnye
    bahan terbuang ni klo kreatif n rajin memang jana income yg tinggi
    kita semua harus contohi mereka mcm ni
    kan kan

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kalau ada kemahuan dan minat, boleh sahaja. Tapi kalau tidak ada kemahiran...kalau dapat di kumpul dan di jual di tempat kitar semula pun cukup amat besar sumbangannya!

      Hapus
  16. sarang telur dan palet kayu sangat kreatif..tak pernah terfikir pon untuk reka bagitu..thanks bro..boleh cuba buat nie..:D

    BalasHapus
    Balasan
    1. Seronok mendengarnya...jika anda berhasil, jgn lupa share :)

      Hapus
  17. kreatif betul.. tak pernah terfikir untuk gunakan tayar kereta tu sebagai kerusi yang empuk dan cantik macam tu.. sungguh menakjubkan..

    BalasHapus
  18. bumi kita semakin nazak , kita kena jaga.. ini salah satu usaha penjagaan yang baik...cantik dan kreatif :)

    BalasHapus
  19. yg guna botol kaca buat lampu tu paling menarik... :)

    BalasHapus
  20. gelung tisu tu akka selalunya jual sekali dgn paper lama hehe

    BalasHapus
  21. sy suka entri bro BM bab2 kreatif ni =) sgt2lah menarik..nnti boleh try bt

    BalasHapus
  22. kreatif betul dorang ni BM..semuanya menarik..cantik..
    benda buruk pun boleh jadi cantik menarik..

    BalasHapus

Coretan anda amat-amat saya hargai. Terima kasih daun keladi, jangan lupa berkunjung lagi... Blog ini sudah diformat dofollow, setiap komen juga akan memberi backlink untuk anda...

*Semua komen dari Anonymous dianggap spam...Maaf ye


ShareThis

 
Toggle Footer
Top