Relaks Minda

Selasa, 16 April 2013
34 komentar

Kecantikan Bunga Desa - Koleksi 2


Assalamualaikum....Setelah anda lihat koleksi kecantikan bunga desa yang pertama, kini anda lihat pula koleksi ke 2. Seperti yang aku katakan pada koleksi 1...Memang banyak dan cantik sekali bunga-bungaan yang ada di keliling rumah mertuaku ini. Pelbagai rupa,  bentuk dan warna. Sungguh "rasi" tangan orang tua aku ni kalau bercucuk tanam. Tanam apa sahaja, pasti menjadi. Kadang tu aku lihat, pokok yang tumbuh di batang sawit...kalau ianya mengeluarkan bunga, pasti di jaganya. 

Maaf jika aku tidak menunjukkan keseluruhan tapak rumah mertua ku kerana isteriku tidak mengizinkannya. Jadi tidak dapatlah anda melihat rumah dan kawasan kelilingnya. Jika anda biasa melihat rumah di kampung yang dikelilingi kelapa sawit...samalah tu, begitu juga keadaan rumah mertua ku.

Kalau setakat sayur-sayuran dan ulam-ulaman...memang tak perlu di beli, petik sahaja. Entah bilalah kali terakhir bapa mertua aku ni membeli cili agaknya...hehe. Begitulah kalau berbudi dengan tanah, sudah tentu mendapat hasilnya. 

Koleksi Bunga Desa

Kini...Teruskan menikmati koleksi bunga-bungaan desa yang cantik dan menarik ini hasil bidikan lensa kameraku. 

keindahan bunga desa
Bunga Pokok Terung
keindahan bunga desa
Bunga Ulam Raja
keindahan bunga desa
Bunga Butang
keindahan bunga desa
Gambar 1
keindahan bunga desa
Bunga Ulam Raja
keindahan bunga desa
Gambar 2
keindahan bunga desakeindahan bunga desa
Bunga Semalu dan Bunga Roselle
keindahan bunga desa
Bunga Orked
keindahan bunga desa
Bunga Kantan
keindahan bunga desa
Gambar 3
keindahan bunga desa
Bunga Pokok Cili Padi
keindahan bunga desakeindahan bunga desa
Bunga  Kacang Panjang dan Bunga Limau Kasturi
keindahan bunga desakeindahan bunga desa
Gambar 4 dan Bunga Senduduk Putih
keindahan bunga desa
Bunga Kaktus
keindahan bunga desa
Bunga Melor

Semoga anda semua enjoy menikmati kecantikan dan keunikan bunga-bungaan yang terdapat di desa mertuaku ini. 

Di kesempatan ini juga saya ingin memohon kepada anda yang mengetahui nama pokok bunga tersebut untuk menamakannya mengikut nombor gambar yang tertera. Terima kasih bersama Relaks Minda...Kehadiran anda amat-amat saya hargai.  = )
Masih banyak lagi gambar-gambarnya...nantikan koleksi seterusnya.

Nikmati lagi Keindahan Bunga Desa di sini :
- Kecantikan Bunga Desa - Koleksi 1
- Kecantikan Bunga Desa - Koleksi 3 

Admin...

34 komentar:

  1. Cantik pulak bunga kantan dan bunga terung dari lensa BM...

    P/s saya ni buta bunga, heee...tak tau nama bunga

    BalasHapus
    Balasan
    1. Nampaknya banyaklah xbernama bunga2 ni...hehe.
      Terima kasih Anim

      Hapus
  2. wahhhh cantiknye bungga nie.. bungga kat malayisia ?

    BalasHapus
  3. knah juga sama dengan Anim, buta bunga hee.. tapi gambar 2 tu dulu2 kat umah mak dikg ada. selain putih, juga ada warna purple dan pink..=)

    BalasHapus
    Balasan
    1. Betul tu...ada warna selain putih. Xpernah di tanam, biasanya tumbuh sendiri.

      Hapus
  4. Ok..kita suka semua, tapi yang ni extra: bunga kantan, orkid dan kaktus ...ohsem....

    BalasHapus
  5. itu pokok yg kat kampung BM ye? wahhh...memang sejuk tangan mak yg menanam...kalau KY rasanya belum sempat tumduh tunas..pokok tak tahu kemana heee

    ulam raja tu kalau cicah budu best tu...heee

    BalasHapus
    Balasan
    1. Memang menjadi aje tanaman mak. Betul tu...kalau saya pun serupa jer, bertunas ok...tapi lepas tu kiok...hehe

      Hapus
  6. Bintang pagi penyeri malam,
    Datang lagi memberi salam.. :)

    Sudah terpinga tercucuk pinggul,
    Rebah puteri menyembah layu;
    Indah sang bunga bercucuk sanggul,
    Bertambah seri menambah ayu.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kelam kabut menjamah hailam,
      Salam disambut sudahlah malam...

      Sudah terpinga tercucuk pinggul,
      Padah mencangkul ditutup mendung,
      Indah sang bunga bercucuk sanggul,
      Indah lagi sanggul dilitup tudung...:)

      Hapus
    2. beli kat sini plak

      Tunggul berkatup tepian lebuh
      Berkatup selendang tiada yang punya
      sanggul ditutup tudung yang labuh
      agar cantiknya kekal selamanya

      Pedasnya cili bunga putih
      Orkid ungu berliku-liku
      Semalu halus jatuh melirih
      Kaktus berduri tetap dihatiku


      Hapus
    3. Boleh sahaja Ibu...Macam mahal jer hehe

      Teduh terik mendung berlabuh,
      Menebang merbah tangan lenguh,
      Sungguh cantik bertudung labuh,
      Lambang muslimah beriman teguh.

      Bela beratus itik diladang,
      Landak katik berpeti-peti,
      Bunga kaktus cantik dipandang,
      Hendak dipetik berhati-hati...

      Hapus
  7. bunga kaktus tu baru nampak hari ni..cantik pula ya bunga kaktus ni..

    bunga kantan tu pun cantik

    BalasHapus
    Balasan
    1. Lama juga menanti kaktus tu berbunga. Pokoknya dah besar tinggi lebih 2 meter, sekali tu tumbang. Kenalah bertongkat. Lepas tu baru berbunga. Sbb tu nampak pokok kaktus tu senget.

      Hapus
    2. semua ni BM tanam ke..

      nak tengok pokok kaktus tu bole..

      Hapus
    3. Mama ni mesti xbaca...terus tgok gambar jer...hehe
      Nanti saya balik kg lagi, saya amik gambar penuh pokok tu...tp sblm tu saya chek gambar dlm simpanan...rasanya mcm ade jer.

      Hapus
  8. Cantiknya bunga sayur2an ya...tengok ni rindu dekat rumah nenek pula.
    PS: Menggambarkan suasana tenang dengan udara segar. Waaaah! bestnya!

    BalasHapus
    Balasan
    1. Memang tenang dan damai di kampung. Rumah pula betul2 di hujung kampung...rumah terakhir. Sunyi, aman dan tenang sekali.

      Hapus
  9. kadang 2 kita terlepas pandang yg bunga pokok sayur n ulam juga cantik2...

    BalasHapus
    Balasan
    1. Betul tu bunda...bila saya belek barulah perasan ianya tidak kurang juga cantiknya

      Hapus
  10. cantiknya bunga ciptaan Illahi.....
    sedap mata memandang

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bunga apa sahaja memang cantik cuma kita kadang kala terlepas pandang kerana sering melihat bunga yang sudah komersial.

      Hapus
  11. tgk bunga tu...serta merta ingat nak balik kg..huhu

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bolehlah hujung minggu ni...Jgn lupa bawa kamera utk amik gambar bunga2 disana ye :)

      Hapus
  12. bunga butang tu cantik..tak pernah tgk..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Pokok ni kalau dah mula berbunga...tidak henti2. Warnanya memang menyerlah.

      Hapus
  13. mmg cantik2 bunga2 ni... serius cantik !

    BalasHapus
    Balasan
    1. Terima kasih KA...Nantikan koleksi seterusnya :)

      Hapus
  14. Ada jgk yg kenal termasuk bunga sembilu..hehe

    BalasHapus
  15. Baru-baru ni balik kampung........... bunga mak semaki menjadi jadi suburnya. rumah macam ada anak dara... rumah sendiri pula terasa tak berseri dengan bunga.

    azam nak berlumba dengan mak cuba menamam pokok berbunga

    BalasHapus
    Balasan
    1. Berlumba-lumba itu pencetus semangat. Jangan hangat2 tahi ayam. Tanpa pepohon menghijau dan bunga-bungaan, bagai tiada seri halaman.
      Terima kasih Kak Jie..kunjungan anda amat bererti buat saya.

      Hapus

Coretan anda amat-amat saya hargai. Terima kasih daun keladi, jangan lupa berkunjung lagi... Blog ini sudah diformat dofollow, setiap komen juga akan memberi backlink untuk anda...

*Semua komen dari Anonymous dianggap spam...Maaf ye


ShareThis

 
Toggle Footer
Top